Pályázatok
Projektet megvalósító társaság: CSATÁRI PLAST Kft.
A projekt konzorciumi tagjai továbbá: TRIGON Electronica Kft.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Megvalósítási helyszín: 8248 Nemesvámos, Dózsa György utca 1.
Támogatási alap: Európai Regionális Fejleszési Alap
Projekt azonosító: GINOP-2.2.1-18-2018-00002
Projekt címe: „Zöld” hibrid gépjármű hajtástechnológia kutatás-fejlesztése autóbuszok és más haszonjárművek számára. Mintarendszer megtervezése és legyártása valamint laboratóriumi funkcionális tesztek elvégzése
Projekt összköltsége: 1 006 620 489 Ft
Szerződött támogatási összege: 691 177 502 Ft
Támogatási intenzitás: 70,92 %
Projekt kezdése: 2019.01.01
Projekt tervezett befejezése: 2022.03.31
A projekt rövid bemutatása
Napjainkban gyorsuló ütemben terjednek a különböző alternatív gépjárműhajtások. A gyakorlatban legnagyobb alkalmazási területet az elektromos és a hibrid hajtástechnológiák fedik le. Általánosságban elmondható, hogy az alternatív gépjárműhajtási eljárásokat a permanens fejlesztés jellemzi, ennek ellenére a kívánt ütemű elterjedést gátolja, hogy az egyes komponensek korszerűsége, megfelelősége csak részben alkalmas a XXI. század mobilizációs igényeinek teljesítésére. Az elektromos hajtásoknál a legnagyobb problémát az energiatárolók jelentik, melyek rendkívül drágák, nagy tömegűek és a feltöltési idejük viszonylag hosszú. A hibrid rendszereknél lényegesen kisebb kapacitású akkumulátorcsomagot lehet alkalmazni, de az előforduló esetek többségében a gépjármű hajtásában túlságosan nagyrészt képvisel a konvencionális erőforrás részaránya. Kívánatos lenne a jármű meghajtóegységének energiahatékonyságát növelni, hogy egységnyi energiamennyiséggel nagyobb hatótávolság legyen elérhető. Ez a projektünk célja.
A lényeg, olyan hibrid technológia előállítása, amelyben ki lehetne használni az elektromos hajtások előnyeit, elkerülve annak hátrányait, valamint a rendszerből ki lehetne zárni a konvencionális belsőégésű motort mint jelentős környezeti terhelés okozóját. A megvalósítani kívánt megoldásunk lényege, hogy a járműhajtást olyan kétkomponensű nyomatékforrásból nyerjük, melyek közül egyik sem származik belsőégésű motorból. Indulásnál a nagy indítónyomatékot hidrosztatikus hajtás biztosítja, mely a lehető legjobb hatásfokkal képes ezt egy bizonyos sebességhatárig és távolságig megvalósítani úgy, hogy a hajtóenergiát kizárólagosan a fékezési veszteségi energiák visszanyeréséből kapja. A jármű főhajtását azonban E-hajtómű biztosítja. Fékezéskor elsőként a hidraulikus tárolókat töltjük fel, azt követően pedig az elektromos akkumulátorokat. Így a leghatékonyabb energia-visszanyerést érjük el. Projektünk a gondolattól a laboratóriumi tesztelések befejezéséig tartó innovációs láncot ölelte fel.
A tervezett fejlesztés elkészült, járművünk első bemutatása társaságunk udvarán volt, majd az ezt követő menetpróba a Zalazone járműipari tesztpályán, Zalaegerszegen sikeresen megtörtént.
A jármű hajtásrendszerének továbbfejlesztése során jött létre a nagyipari gép rásegítését végző fejlesztésünk. Ennek mechanizmusa a jármű hajtásrendszer logikáján alapszik. Így a 2022 március 17.-i bemutatón már az összeépített berendezés is felvonulhatott.
Ennek alapján elmondhatjuk, hogy kutatás-fejlesztési projektünk sikerrel zárult.